Guzzi_logo_original_250x168
BuiltWithNOF

Mandello DriveAbout 2009

Guzzi_banner_original_504x90

  Home    Blog    Map    Pics    Vids    Dagbok

 

Dag 11, 12/8, Grusade/stenade förhoppningar om Stelvio
Så var dagen redan kommen då resan åter skulle vända hemåt, med hemåt då menat Sverige. Vi hade bestämt oss för att sikta in oss på att ta oss över alperna via Stelviopasset och styrde sålunda kosan via Sondrio upp mot Bormio. Inga strapatser eller ovanligheter så långt.
Men väl framme vid Bormio vid korset upp mot passet så stod något hundratal motorcyklar huller om buller. Naturligtvis undrade vi vad det var som hade hänt men vi fick åka en bit åt fel håll innan vi kunde stanna utmed vägen. Efter lite snack bestämde sig Jari för att åka tillbaka för att ta reda på vad som var i görningen.
Han var tillbaka på några få minuter med beskedet att passet var stängt på grund av stenras. Tja, tänkte vi, varför skulle inte det få vara stängt när nästan allting annat vi var intresserade av också var stängt. Skittråkigt var det i alla fall.
Det var nu vi började vårt nationsgränspasserande utan dess like. Först rakt västerut in i frihandelsområdet Livigno. En otroligt vacker dal med en älv som flyter rakt igenom och en endaste affärsgata. Utmed älven låg folk och solbadade och på affärsgatan var det fullt med bilar vilkas ägare var inne i de otaliga affärerna som alla sålde sprit, tobak eller allehanda luktagott tillbehör. Priset för en liter bensin var ca: 9 sek.
Därefter åkte vi en sväng genom Schweiz, otroligt vacker natur och sköna vägar. I nästa sekund var vi åter inne i Italien på en kortsejour för att ytterligare nån halvtimme senare träda in i Österrike. Hej vad det gick där ett tag!
Denna kväll beslutar vi oss för att tillbringa på en liten idyllisk ort som hette Pfunds. Närmare bestämt så blev Hotel & gasthof zur Post am Pfunds, ett ganska stort hotell med hyfsad standard och mat. Att ölen var god behöver vi väl inte berätta. Hotellet hade en något till åren kommen och motorlös Guzzi som dekoration i trädgården dessutom ett speciellt mc-garage (som iofs var fullt), kunde vi ha landat på ett bättre ställe?
Vi åt som vanligt gott och drack gott. Därefter togs det en promenad på byn där vi vinglade lite galet några av oss men till slut kom vi i säng och sov gott.
Imorgon siktar vi på München där vi ska fuska med autozug.

Körsträcka:
Mandello del Lario – Pfunds/Österrike. ca: 40 mil

Boende:
Hotel & Gasthaus zur Post i natursköna Pfunds/Österike
Kostnad för boende i dubbelrum 30 EUR, inkl. frukost

Tack till:

 

moto_guzzi_logo_302

[MandelloDriveAbout 2009] [Förberedelser] [Dagbok] [Dag 0] [Dag 1] [Dag 2] [Dag 3] [Dag 4] [Dag 5] [Dag 6] [Dag 7] [Dag 8] [Dag 9] [Dag 10] [Dag 11] [Dag 12] [Dag 13] [Dag 14] [Tips] [Resume]