Guzzi_logo_original_250x168
BuiltWithNOF

Mandello DriveAbout 2009

Guzzi_banner_original_504x90

  Home    Blog    Map    Pics    Vids    Dagbok

 

Dag 2, 3/8, Wirre, wire och plaskandet
Start i sol (film? Bild?)
Tidig revelj andra dagen, 06.00. Ska försöka hinna m färjan i trelleborg 12,45. 30 mil på 5 tim, går det? Efter ca: 10 mil kom så regnet. Ett inte alltför våldsamt regn men jävligt ihållande.
Halvvägs till trelleborg råkade vi då ut för första problemet, en brusten gaswire, strid mot klockan nu. Sir Jari hade dock varit förutseende nog att ta med en gammal wire, i reserv. Vad kan vara enklare än att switcha en gaswire i hällande regn utmed kanten på en stor motorväg? (film? Bild?) Ingenting, tänkte Sir Jari och gjorde bytet på rekordfart, ca:30 min. Han klagade dock en aning på att vätan i stället inte längre enbart berodde på regnet.
Färjan hanns med 5 min marginal. Men vi var verkligen inga inga torrbollar längre. Så fort vi kom ombord på färjan avtog regnet emellertid och framtiden såg plötsligt lite ljusare ut för oss.
På färjan stötte Kjelle ihop med en gammal lumparkompis som var ute och åkte hoj med sin familj, vilket inte verkade alltför ovanligt för den familjen. Kompisen hade ett så pass ovanligt yrke så jag inte vet namnet på det, men han tillverkade verktyg/instrument som man använder för att, i sin tur, tillverka fioler och stråkinstrument. Intressant marknad.
Efter 20 mil i hällregn var det riktigt gott att få några timmar rast på färjan. För att ha något gott och värmande till kvällen , så valde vi med stor omsorg ut en spännande singelmalt, vi aldrig tidigare avnjutit. Tyvärr gick den åt redan när vi kom ner på bildäck, eftersom Sir Jari av någon anledning fick för sig att testa buteljens hållfasthet genom att daska den mot durken. Nåväl, då slapp vi ju släpa den veklingen med oss.

Eftersom avståndet till Prag var ganska drygt för en dagsetapp så beslutade vi oss för att fortsätta ned mot Berlin och försöka avverka 10-20 mil ytterligare. Men även dessa mil visade sig bli en blöt upplevelse. Regnet startade igen ca: 10 min efter det att vi kört av färjan (film), typiskt, eller hur. Moto Guppina tog oss dock stadigt framåt mot vårt mål. När dom väl fick landkänning på kontinenten kändes milen ändå enklare trots ihärdigt regnande. Vi kom ca:20 mil till Jaznick där vi efter lite om och men hittade ett mycket trevligt gasthaus.

Körsträcka:
Nybro – Jaznick(Tyskland)  ca: 60 mil varav 1/3 på vatten

Boende:
Gasthaus i Jaznick som hette vad ???
Kostnaden för boende i 2-bäddsrum var 49 EUR/natt inkl. frukost

Tack till:
Sir Jari, som lotsade oss till rätt gasthaus till slut.
 

moto_guzzi_logo_302

[MandelloDriveAbout 2009] [Förberedelser] [Dagbok] [Dag 0] [Dag 1] [Dag 2] [Dag 3] [Dag 4] [Dag 5] [Dag 6] [Dag 7] [Dag 8] [Dag 9] [Dag 10] [Dag 11] [Dag 12] [Dag 13] [Dag 14] [Tips] [Resume]